Alkmaarders in Darmstadt en Amerika met International Youth Orchestra

De Alkmaarse muzikanten Tika en Nina van het Regionaal Jeugdorkest Artiance hadden van 6 tot en met 17 september de unieke kans om mee te doen aan het International Youth Orchestra Darmstadt. Dit is een orkest dat elk jaar in Darmstadt wordt geformeerd met jeugdige musici uit de 17 zustersteden van Alkmaars Duitse zusterstad en met elkaar een aantal muziekstukken instudeert. Na het afsluitende concert gaat het orkest nog naar een andere zusterstad van Darmstadt om daar ook een concert te geven. Dit jaar ging het om San Antonio in Texas (Verenigde Staten).

Tika vertelt

‘Hallo, wij zijn Tika (16) en Nina (17 jaar). Twee muzikanten uit Alkmaar. Dit jaar hebben wij het geluk gehad om mee te mogen doen aan het muzikale project in Darmstadt. Tijdens dit project speelden we samen met jonge musici van over de hele wereld in een internationaal jeugdorkest. Voor Tika was dit de tweede keer dat ze meedeed aan dit project. Het was een enorm bijzondere ervaring! De groep muzikanten was fantastisch. Wij hebben enorm veel nieuwe mensen ontmoet waarmee we sterke banden hebben opgebouwd en waar we nog steeds contact mee hebben.’

Reis naar Amerika
‘Na een aantal dagen repeteren in Darmstadt en een concert zijn we samen met het orkest naar San Antonio in Texas. Hier hebben we ook een concert gegeven. We zijn opgevangen door gastgezinnen. Ook hier hebben we een mooi concert gegeven. Daarnaast hebben we meerdere activiteiten gedaan. Onder andere hebben we een school bezocht, lokale historische plekken en vele andere leuke activiteiten gedaan.’

Onvergetelijk
‘Het was een onvergetelijke ervaring en we zullen hier voor altijd met een grote glimlach op terugblikken! Graag willen wij het Alkmaars Uitwisselings Comité bedanken voor het mede mogelijk maken van deze onvergetelijke reis en ervaring.’

Prijswinnaars Glossyquiz 8 October Vereeniging naar Darmstadt

'Een reis naar Darmstadt, aangeboden door het Alkmaars Uitwisselings Comité en de 8 October Vereeniging’ dat was vorig jaar de derde prijs van de Gossyquiz. De bijzondere trip naar onze Duitse zusterstad werd gewonnen door Leon Schouten en zijn vriendin Femke. Helaas lukte het hen niet om te gaan; die eer werd overgegeven aan de ouders van Leon: Hans en Els Schouten.

“Op 25 juli vertrokken we naar Darmstadt”, begint Els. “Bij aankomst zagen we opvallend veel jonge mensen en levendigheid op straat.”

Lees hier hoe de reis is geweest

Duurzaam toerisme centraal tijdens Europees weekend in Darmstadt

Van 1 t/m 4 juni vond in partnerstad Darmstadt het jaarlijkse Europese Weekend plaats. Darmstadt nodigde al haar 16 partnersteden uit voor een gezamenlijke conferentie waarvan dit jaar ‘Duurzaam Toerisme’ het onderwerp was. Hierbij lag de nadruk op wát de steden al doen aan duurzaamheid en dan specifiek aan duurzaam toerisme en hoe er naar de toekomst van toerisme wordt gekeken.

Een delegatie van het bestuur van het Alkmaars Uitwissselings Comité (AUC) was hierbij aanwezig. De delegatie heeft op verzoek van het AUC de situatie in Alkmaar toegelicht. Alkmaar is al SDG-stad (Social Development Goals), heeft vorig jaar de Green Cities Award gewonnen en is al Fair Trade Community. Daarnaast is Alkmaar, samen met Evora (in Portugal) Lighthousecity (smart city project POCITYF) aangaande duurzame initiatieven in oude stadscentra. Als voorbeeld wordt 0-emissie sociale woningbouw genoemd en elektrische laadpalen voor boten en auto’s. Alkmaar Marketing heeft voor bezoekers aan Alkmaar een “Doe duurzaam in Alkmaar” pagina die bezoekers helpt van hun bezoek ook een duurzaam bezoek te maken. Daarnaast zijn de acties van Alkmaar Marketing erop gericht om de bezoekers aan Alkmaar langer in de gemeente en de directe omgeving te houden, om zo minder reisbewegingen te realiseren.|

M
eest duurzame ski-kampioenschappen in Trondheim
Van de overige steden had ook een aantal al het predicaat SDG, Unesco Werelderfgoed of Fair Trade Community. Saanen in Zwitserland heeft al lang strenge bouwreglementen en ecologische richtlijnen voor ondersteuning van de bio-diversiteit, Trondheim gaat de meest duurzame ski-kampioenschappen ooit organiseren, Brescia richt zich op een uitgebreider OV-netwerk (naast de huidige metro komen er aanvullende tramlijnen in de stad) en Darmstadt en Freiburg hebben gratis shuttlebussen. Bij partnerstad Uzgorod (Oekraïne) staat vanzelfsprekend het overleven en winnen van de huidige oorlog voorop maar daarná heeft het land de bezoeker veel te bieden. Uzgorod zelf is al meer dan 1000 jaar oud en het landschap is er erg mooi. Szeged (Hongarije) en Liepäja (Letland) komen uit de Oost-Europese tijd en staan aan het begin van een ontwikkeling naar meer duurzaamheid. De auto wordt daar bijvoorbeeld  nog als een statussymbool gezien, er wordt gesproken over 2 auto’s per huishouden en er is gebrek aan parkeerruimte.

Oekraïnse vlag met boodschappen van soldaten
Na afloop van de conferentie arriveerden er tijdens de lunch twee fietsers, die een aantal weken geleden waren vertrokken uit Uzgorod om hier een Oekraïnse vlag met boodschappen van soldaten aan de burgemeester te overhandigen. Daarna volgde een wandeling, onder leiding van directeur Gutbrod, over de Mathildehöhe, de Unesco-werelderfgoedsite van Darmstadt. In deze kunstenaarskolonie ontwikkelde zich rond 1900 de Jugendstil.

G
renzgang
De Grenzgang, de historische jaarlijkse wandeling langs de grenzen van Darmstadt, liep de volgende dag van Kranichstein naar Wixhausen. Onderweg hadden diverse partnersteden een stand waar lokale specialiteiten aan de wandelaars werden uitgedeeld. De AUC-delegatie dankt Darmstadt voor de organisatie van dit jaarlijkse event, dat het uitwisselen van informatie en de vele persoonlijke, internationale contacten mogelijk maakt.

Leerling BSG naar Darmstadt voor profielwerkstuk

Op zaterdag 4 maart vertrok Tobias van den Hooff, leerling van de Berger Scholengemeenschap (BSG), met de trein naar Darmstadt. Hij verbleef daar van 4 tot 10 maart om lessen bij te wonen bij de Edith Stein Schule, een middelbare school in Darmstadt. Hij deed dit voor zijn Profielwerkstuk, een eindexamenopdracht voor de middelbare school. Als onderwerp had hij gekozen: schoolsystemen in Europa, specifiek in Duitsland, Engeland en Finland. Om het schoolsysteem echt van dichtbij te onderzoeken, besloot hij een uitwisseling te doen. De keuze viel op Darmstadt, omdat hij daar al vrienden had van het Internationale Jeugdorkest Darmstadt, een uitwisselingsproject van Artiance en de Edith Stein Schule. Van dit indrukwekkende bezoek heeft hij onderstaand verslag gemaakt.

Buitenschoolse activiteiten
‘Ik werd opgehaald bij het station door mijn vrienden, Theodor Latocha en Magdalena Schepers, bij wie ik ook afwisselend verbleef. Ik ben met Theodor en Magdalena meegegaan naar hun buitenschoolse activiteiten, zoals een koor en hun dansles. Dit deed ik om te bekijken wat Duitse middelbare scholieren in hun vrije tijd doen.'

Profielwerkstuk
'De Edith Stein Schule is een katholiek Gymnasium. Hier woonde ik de lessen bij en heb ik 5 docenten van verschillende vakken geïnterviewd. Zo kwam ik erachter hoe de lessen verlopen en hoe de docenten zich voelen over het systeem en hoe ze vinden dat we dat kunnen verbeteren. De leraren en leerlingen waren erg aardig. maar ik miste wel de gesprekjes tussendoor die ik met m’n vrienden op de BSG in Nederland heb. Daardoor voelde ik me soms wel alleen. Gelukkig had ik Theodor en Magdalena nog.Het was een erg stressvolle week met veel werk, maar het was ook erg leuk. Darmstadt is een prachtige stad en ik kon er nu alleen maar meer van zien. Ik heb ongelofelijk veel geleerd en veel informatie gevonden voor mijn profielwerkstuk. Ik zou het zo nog een keer doen!'

Stormachtig bezoek studenten Hogeschool Darmstadt aan Alkmaar

Het werd een stormachtig bezoek (letterlijk en figuurlijk) van 12 studenten van de Hogeschool uit partnerstad Darmstadt van de afdeling Verkeersplanning op 13 maart. De groep studenten was 1 dag in Alkmaar in het kader van hun reis door Nederland, waarbij duurzame vervoersstromen werden bestudeerd en bezocht, met name gericht op fietspaden.

Wethouder Robert te Beest heette het gezelschap welkom in de Prinsenzaal van het stadhuis, waar ook een aantal vaktechnische presentaties werd gegeven door beleidsadviseurs van de gemeente Alkmaar. Daarbij werd onder meer het project Het Alkmaars Kanaal gepresenteerd, maar ook het gebruik van verkeersdata om de veiligheid bij bijvoorbeeld rotondes te monitoren en te verbeteren.

Stormactige fietstocht
Er volgde een stormachtige fietstocht met een mooi zonnetje op huurfietsen langs verkeerspunten die belangrijk zijn voor een veilig en doorgaand fietsvervoer. De studenten waren verrast door de kwaliteit en de uitgebreidheid van het fietspadennet in Alkmaar.
‘s Middags kregen de studenten een stadswandeling aangeboden, die door een gids van de Historische Vereeniging Alkmaar werd gegeven. Omdat geen van de studenten ooit Alkmaar had bezocht viel er voor hen veel te ontdekken. Na afloop werd teruggekeken op een leerzame in inspirerende dag.

Alkmaarse in Darmstadt en Saanen voor International Youth Orchestra Darmstadt

De Alkmaarse Tika Nouwens van het Regionaal Jeugdorkest Artiance had van 7 tot 16 september de unieke kans om mee te doen aan het International Youth Orchestra Darmstadt. Dit is een orkest dat elk jaar in Darmstadt wordt geformeerd met jeugdige musici uit de zustersteden en met elkaar een aantal muziekstukken instudeert. Na het afsluitende concert gaat het orkest nog naar een andere zusterstad van Darmstadt om daar ook een concert te geven. Dit jaar ging het om Saanen in Zwitserland.

‘Dit was een geweldige ervaring, waar ik enorm van heb genoten. Ik logeerde in een gastgezin in Darmstadt, vlakbij de locatie van de repetities. Het gezin was erg gezellig en ik kon het zeer goed vinden met Theo, hun zoon die ook in het IJOD meespeelde. De repetitiedagen waren lang (4-6 uur), maar ik heb genoten van elke seconde. Iedereen was altijd zo vrolijk en de stukken die we speelden waren ook enorm leuk! In het midden van de repetitie hadden we een lunchpauze van 2 uur, in de kantine van de universiteit, waarbij we alles mochten uitkiezen van het lunchbuffet.’

Reis naar Zwitserland
‘Na het concert op zondag, vertrokken we de volgende dag met de bus naar Zwitserland. De reis was super gezellig, en daarnaast hadden we ook fantastische uitzichten toen we eenmaal in de Alpen waren. De jeugdherberg ligt in een prachtig dal en we mochten gebruik maken van alle faciliteiten, waaronder volleybalvelden, een minigolfbaan en een (verwarmd) buitenzwembad met uitzicht. We hebben daar gewandeld, stadjes bezocht en ontzettend genoten van de Zwitserse cultuur.’

Vrienden voor het leven
Tika besluit haar verslag met de veelzeggende opmerking: ‘Het meest bijzondere van deze reis vind ik toch wel de mensen. Iedereen was altijd enthousiast, vrolijk, zorgzaam en het was gewoon één grote familie. Ik kon echt mezelf zijn en het zorgde voor een fantastische sfeer. We hebben nog steeds contact met elkaar en we hebben wekelijks een videocall via Zoom. Ik heb echt vrienden gemaakt voor het leven.’